Racefiets kopen? Dit moet je allemaal weten!

Het kopen van een racefiets is niet gemakkelijk. Je hebt ontzettend veel keuze en kunt in principe je volledige fiets op maat (laten) samenstellen. Ga je binnenkort een racefiets kopen, dan ben je hier aan het juiste adres voor een lading informatie over álles waar je mee te maken gaat krijgen. Van soort racefiets tot het berekenen van de framemaat en van welke banden of trapper tot de groepset. Kortom: hier zet je de eerste stap naar jouw droomfiets!

Welke racefiets is geschikt voor je?

Bij het kopen van een racefiets, denk je al snel aan een reguliere wielrenfiets. Er zijn echter veel meer soorten fietsen te onderscheiden. Wij zetten ze kort voor je op een rijtje. Je kunt per fietssoort overigens doorklikken om er meer over te lezen.

De racefiets voor op de weg

Dit artikel gaat volledig over de reguliere racefiets. Deze fiets is uitsluitend geschikt voor op het asfalt en zal voor de meeste mensen de juiste keuze zijn. Binnen deze categorie kun je kiezen voor drie varianten:

  • Endurance
  • Aero
  • Lightweight

Meer uitgebreide informatie over deze soorten racefiets frames >>

Endurance racefiets

Bij de endurance heb je een minder diepe / voorover gebogen zitpositie, waardoor je wat comfortabeler op je fiets zit. De fiets is wat robuuster en daarmee geschikt voor bijvoorbeeld kasseien. Het is een echte kilometervreter fiets waarmee je comfortabel lange afstanden kunt overbruggen. Ben je een beginnende fietser, dan is deze fiets sowieso een prima keuze door de comfortabele houding. Overigens is dit model niet per se alleen geschikt voor beginnende fietsers. Er zijn namelijk genoeg pro's die ook op een comfort racefiets rijden omdat dit frame gewoon het beste bij hun lichaam past.

Aero racefiets

Wanneer je kiest voor snelheid, dan is de aero de juiste keuze. Je zit dan zeer sportief en voorovergebogen op de fiets om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Een echte racehouding dus. Ook zijn de buizen van deze fiets veelal iets dikker, zodat de lucht mooi wordt afgevoerd. Het stuur is vaak wat platter en de velgen iets hoger. Kortom: alles voor een betere luchtweerstand. Deze fietsen zijn ideaal voor de snelheidsduivels die veel op echte wegen fietsen.

Lightweight racefiets

De lightweight fiets is een beetje de "best of both worlds". De fiets heeft een wat meer aero zitpositie dan de endurance fiets, maar je zit ook niet zo diep als de echte aero fiets. Deze variant is beter geschikt voor bergen door het lichte gewicht en de lagere hellingsweerstand. Ben je een iets meer ervaren fietser of wil je graag de bergen in? Dan zou de lightweight variant wellicht een betere keuze zijn dan de comfort of de aero.

Cyclocross fiets

De cyclocrosser, oftewel veldrijfiets, is een fiets die juist geschikt is voor off road. Hoewel de fiets qua looks lijkt op de reguliere racfiets die we hierboven al beschreven, is de fiets algeheel wat robuuster (en ook zwaarder) waardoor deze goed tegen oneffen terrein en slechte (modderige) weersomstandigheden kan.

Lees hier meer over de cyclocross fiets

Gravelbikes

Gravelbikes zijn in heel veel opzichten vergelijkbaar met cyclocross / veldrijfietsen. Ook de gravelbike is naast weg ook geschikt voor off road. Vaak wordt gezegd dat een gravelbike gewoon als marketing term wordt gebruikt (en dit zal bij een groot aantal verkopers wellicht ook wel het geval zijn), maar officieel zijn er toch wat kleine verschillen.

Verschil tussen cyclocross fiets en gravel bike

Tijdrit fiets

De échte snelheidsduivels hebben niet genoeg aan een aero fiets. Die gaan nog een stapje verder en kiezen voor een tijdrit fiets. Deze fiets ziet er ook duidelijk anders uit dan de hierboven genoemde fietsen. Het design is ontworpen met aerodynamica als uitgangspunt. Denk aan platte en brede buizen in het frame, een zo licht mogelijke constructie, een ligstuur voor een zeer sportieve zithouding en vaak (zeer) hoge velgen. De fiets is gebouwd om zo hoog mogelijke snelheden te halen.

Triathlon fiets

Net als tussen de cyclocrosser en de gravelbike zijn er ook minimale verschillen tussen een tijdrit fiets en een triathlon fiets. De triathlon fiets is ook volledig gebouwd op snelheid, maar er kunnen enkele verschillen zijn met de reguliere tijdritfietsen. Zo is de zithoek soms wat steiler, is de geometrie iets anders en heeft men soms wat aanpassingen gedaan voor meer zitcomfort. Sommige triathlonfietsen zijn vanwege deze aanpassingen niet toegestaan in UCI wielerwedstrijden. Maat veelal worden ze gewoon onder één noemer geschaard.

Dames racefietsen

Voor de fietsende dames zijn er speciale dames racefietsen op de markt. Deze zijn volledig aangepast op het vrouwelijk lichaam en hebben dan ook een andere geometrie, een ander zadel en vaak andere kleuren. Nu is het zo dat kleinere dames hier absoluut voordeel bij zullen hebben, maar over het algemeen is een klein herenmodel voor de meesten ook prima te doen. Gewoon een vrouwelijk zadel erop en go.

Welke racefiets voor jou geschikt is, is dus zeer afhankelijk van je wensen en je lichaam.

Wielrenfiets kopen? Dit heb je sowieso nodig:

Wanneer je de keuze hebt gemaakt welke racefiets je wil hebben, dan ben je er nog niet. Een racefiets bestaat uit tal van losse onderdelen welke je nodig hebt om je fiets compleet te krijgen.

Frame

Bij de keuze van het frame is natuurlijk je framemaat erg belangrijk. Gelukkig kun je zelf je framemaat berekenen, of je laat je de juiste maat aanmeten bij een fietsspecialist. Naast de maat is het materiaal een belangrijke keuze. We zetten de vier meestgebruikte frame materialen voor je op een rijtje:

  • Carbon is het meest populaire materiaal voor de wat meer ervaren fietser. Het is een zeer stevig en lichtgewicht materiaal, maar daarnaast ook kwetsbaar. Als je valt en je carbon gaat kapot, dan is de kans groot dat je racefiets is afgeschreven.
  • Aluminium is iets minder licht en iets minder stevig, maar ook een stuk minder kwetsbaar. Dit is dus het meestgekozen materiaal voor beginnende wielrenners.
  • Een stalen racefiets frame is redelijk uniek tegenwoordig. Alleen échte traditionele framebouwers zullen zich er nog aan wagen. Het is daarnaast relatief zwaar, en er kan roestvorming optreden.
  • Een titanium fietsframe is weggelegd voor de echte liefhebbers. Het is zeer licht, roest niet en heeft een hele pure uitstraling omdat het (meestal) niet wordt gelakt. Maar het ook flink prijzig.

Welke racefiets pedalen?

Wielrennen en klikpedalen noem je in één adem. Voor de mensen die klikpedalen wat eng vinden, is het ook mogelijk om toeclips te gebruiken. Maar in dit artikel gaan we specifiek in op racefiets pedalen mét kliksysteem.

Qua pedalen heb je verschillende mogelijkheden.

  • Shimano SPD SL is het meest populaire kliksysteem. Hier rijdt dan ook het grootste gedeelte van wielrennend Nederland mee rond.
  • Look was het eerste merk met pedalen specifiek voor wegwielrennen. Het is het meestgebruikte alternatief voor SPD-SL.
  • Speedplay heeft een compleet ander systeem als de merken hierboven. Zij hebben het veersysteem wat normaal in het pedaal zit, op de schoen geplaatst. En het plastic wat normaal op de schoen zit, zit nu op het pedaal.
  • Time heeft een nog ingenieuzer systeem, genaamd iClic (nee, niet van Apple). Het is een zeer licht systeem en het zorgt ervoor dat in- én uitklikken ontzettend gemakkelijk gaat.

Racefiets kopen? Kies de juiste wielen

Wanneer je een racefiets gaat kopen, dan zijn de wielen een onmisbaar onderdeel van je fiets. Eigenlijk wordt een racefiets altijd geleverd met een standaard wielset. Maar is deze wielset wel geschikt voor jou en jouw manier van fietsen? Je kunt kiezen uit diverse materialen

  • Carbon wielen zijn stijf, licht en zien er mooi uit. Ze zijn daarom ook de duurdere wielen.
  • Aluminium wielen zijn goedkoper, maar ook wat zwaarder en minder stijf. De velgen zijn veelal lager (door het hoge gewicht).
  • Er zijn ook wielen die gemaakt zijn van een combinatie van carbon en aluminium.

Voortbordurend op de wielen zijn ook de remmen van groot belang bij het kiezen van een racefiets. Van oorsprong hadden wielrenfietsen velgremmen, waarmee een een rubber blokje tegen de velgrand wordt gedrukt, wat de snelheid doet afnemen. Tegenwoordig worden steeds meer racefietsen uitgerust met schrijfremmen.

Welke racefiets banden?

Banden zijn een erg belangrijk onderdeel van je fiets. Ze hebben namelijk invloed op comfort tijdens het rijden, veiligheid maar ook performance. Je hebt sowieso buitenbanden en binnenbanden nodig. Bij een buitenband kun je kiezen uit verschillende USPs, zoals bijvoorbeeld lekbestendigheid of minste rolweerstand. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft. In ons diepgaande artikel over racefiets banden gaan we dieper in op de verschillende soorten buitenbanden en de bijbehorende eigenschappen.

In de binnenbanden zijn ook verschillen te ontdekken. Heb je bijvoorbeeld hoog ventiel of laag ventiel nodig? En welke breedte kies je?

Daarnaast kun je ook nog kiezen voor tubeless. Tubeless betekent dat de buitenband nagenoeg naadloos aansluit op de velg. De band wordt vervolgens gevuld met vloeibare latex, wat zorgt voor een luchtdichte afsluiting.

Groepsets voor de wielrenfiets

Na de wielen en het frame is de groepset een van de grootste prijsbepalende factoren van de fiets. De groep is het pakket van onderdelen die zorgen voor de aandrijving en het schakelen van de racefiets. In principe zijn er drie merken te onderscheiden, en binnen die drie merken zijn er weer verschillende kwaliteiten te vinden.

  • Shimano, het meest bekende merk voor de groepset. Binnen Shimano kun je kiezen voor Dura Ace, Ultegra, 105, Tiagra, Sora en Claris. Allen zijn verkrijgbaar met mechanisch schakelen, en de meest luxe varianten (Dura Ace & Ultegra) zijn ook verkrijgbaar in electronisch schakelen (Di2).
  • Sram is een ander bekend merk. Binnen Sram kun je kiezen voor Red eTAP, Red, Force, Rival & Apex. Hiervan is de Red eTAP electronisch, en de andere drie zijn mechanisch.
  • Campagnolo is het oudste merk van de drie. Het bedrijf is opgericht in 1933! Je kunt kiezen uit Super Record EPS, Super Record, Record EPS, Record, Chorus, Athena & Veloce. Daarnaast zijn er nog een aantal Campagnolo groepsets waarvan de productie inmiddels is gestopt. Centaur Carbon (productie gestopt in 2015), Centaur Aluminium (productie gestopt in 2015), Mirage (productie gestopt in 2009) en Xenon (productie gestopt in 2009).

Derailleur voor en achter

De derailleur is onderdeel van de aandrijving van je fiets. Het onderdeel verbindt je fietsketting met het wiel. Ga je een racefiets kopen, dan zal de derailleur zeker als aandachtspunt voorbij komen. De voorderailleur draait rond omdat je je trappers rond beweegt. Daarmee breng je ook de achterderailleur in beweging, welke weer bevestigd zit aan het wiel. Zo zorg je dus dat je racefiets in beweging komt. De derailleur moet sterk zijn en dient daarnaast geschikt zijn om de kracht die je zet te handelen. Het is dus wel iets om goed over na te denken wanneer je een racefiets gaat kopen.

Ook de juiste fietsketting kopen is van groot belang. Lees ons speciale artikel met fietsketting kopen tips. Daarnaast zul je van tijd tot tijd de fietsketting moeten schoonmaken of zelfs vervangen als deze ter ver is uitgerekt of versleten en niet meer optimaal je kracht op de wielen overbrengt.

Racefiets stuur

Wanneer je een wielrenfiets gaat kopen, heb je natuurlijk ook nog een stuur nodig. Je hebt echter ontzettend veel varianten waaruit je kunt kiezen. Ga je voor een regulier racefiets stuur? Of wil je iets aerodynamischer en kies je een ligstuur? In welke positie houd je je handen normaal gesproken: boven op de remhendel, of houd je je handen juist boven op het stuur? Ga je dan voor een compact stuur? Of een stuur met afgeplatte bovenkant, voor extra comfort? Zoals je ziet zijn er veel vragen te beantwoorden voordat je het perfecte racefietsstuur kunt kopen.

Fietszadel

Verder dien je ook nog een racefietszadel aan te schaffen. Zo is er natuurlijk een dames- en herenzadel, maar ook daarin zijn weer veel mogelijkheden en maten. Comfort is, zoals bij veel racefietsonderdelen, een belangrijk doel. En ook bij het racefiets zadel is de maat hoofdzakelijk verantwoordelijk voor het uiteindelijke comfort.

Racefiets kopen? Alle kennis doe je op via Wielermagazine.nl

Zoals je ziet, zijn er tal van zaken om rekening mee te houden wanneer je een racefiets gaat kopen. Vergeet niet op de linkjes door het hele artikel te klikken, want dan vind je wielermagazine artikelen met extra diepgaande informatie over dat specifieke onderwerp. Beslist de moeite waard wanneer je jezelf optimaal wilt voorbereiden op en informeren voor het kopen van je racefiets.

Koopgidsen Wij hebben een aantal handige koopgidsen voor u samen gesteld. Hieronder zie je de populairste. Racefiets koopgidsEerste racefiets kopen in 5 stappenKooptips frameFietsketting kopen tips Bekijk alle koopgidsen
Wiggle fietskleding kopen via wielrenblog Wielermagazine