Wiggle fietskleding kopen via wielrenblog Wielermagazine

Kooptips frame

Samen met de wielen en de groepset is het frame het duurste hoofdonderdeel van je racefiets of cyclocross fiets. Racefietsframes hebben over het algemeen de klassieke 'diamant'-vorm. Toch zijn er ook verschillende typen frames ontworpen voor rijders met andere wensen en behoeften. Dit gaat van stijve raceframes tot frames voor comfortabele lange afstand rijders, en van all round frames voor beginners tot pijlsnelle high-end carbon frames. Voor ieder wat wils. 

Naast het frame moet je ook een groepset kopen en een fietsketting kopen. Lees onze tips!

Welk frame is geschikt voor jou?

Welk racefietsframe je nodig hebt, hangt dus af van je behoeften en wensen. Hoe wil jij gaan wielrennen? En ook niet geheel onbelangrijk: welk budget heb je beschikbaar voor het kopen van een racefiets frame? Het punt is namelijk, zoals bij heel veel andere (fietsgerelateerde) zaken dat je het zo duur kunt maken als je zelf wil. 

Over het algemeen zijn wegframes in drie categorieën te verdelen, namelijk: Endurance, Aero en Lightweight frames. 

Endurance racefietsframe: goed voor vrijetijdsrijders & kilometervreters

Houd jij ervan om er regelmatig op uit te gaan met je racefiets? Is snelle tijden neerzetten voor jou niet het allerbelangrijkste, maar wil je vooral gewoon lekker kilometers maken? Maak je graag middellange tot lange ritten? In deze gevallen zal comfort voor jou een belangrijke factor zijn bij de keuze van je racefietsframe, en snelheid is in dat geval ondergeschikt. Don't get us wrong: je kunt nog steeds lekker hard gaan met een endurance racefiets frame, maar de focus ligt iets meer op comfort. 

Het voordeel van een endurance racefiets frame is namelijk dat je een iets meer ontspannen houding kunt aannemen op de fiets. Je zit namelijk iets rechter op, wat dus een stuk minder aerodynamisch is, maar wel een stuk comfortabeler. Dit is dus ideaal voor de beginner, maar ook voor rijders die graag lange ritten maken. Het is namelijk niet zo comfortabel wanneer je 150 kilometer lang voorover gebogen op je stuur ligt. Voor triatleten is dit misschien wel logisch, maar bij de meeste amateur fietsers zal dit snel het plezier uit het wielrennen halen. 

Het endurance fietsframe biedt daarnaast de mogelijkheid voor iets bredere banden. Kortom,  beginners, kilometer-vreters en fietsers die comfort belangrijk vinden: het endurance racefiets frame is perfect voor jou! 

Aero fietsframes: voor de snelheidsduivels

Ben jij iemand die leeft voor snelheid? Is een fietsrit niet compleet wanneer je geen Strava segmentje hebt kunnen bijschrijven jouw naam? Wil jij je vrienden of clubmaten er het liefst helemaal vanaf  rijden? Dan is het aero frame geschikt voor jou. Zoals de naam al doet vermoeden, is het aero frame erg aerodynamisch opgezet. Dit betekent dikkere framebuizen voor een betere luchtafvoer, en een veel meer voorover gebogen houding op de fiets, wat voor de snelheid erg belangrijk is. Met name op lange, vlakke stukken is dit het racefietsframe bij uitstek. Behalve het frame, zijn de overige onderdelen ook extra aerodynamisch gemaakt: zo hebben deze fietsen veelal wielen met hogere velgen. 

Een buitencategorie binnen de aero fietsframes zijn de tijdrit frames, of triatlon fietsframes. Op deze fietsen zit je extreem voorovergebogen (je ligt zelfs met je onderarmen op een armsteun, oftewel tijdritstuur, voor de ultieme aerodynamische houding). Daarnaast zijn de velgen zeer hoog of soms zelfs helemaal dicht. 

Competitieve lichtgewicht racefiets frames

Wanneer je racefietsen in zijn meest traditionele zin bekijkt, dan zijn het waarschijnlijk lightweight fietsframes. Qua opzet zitten deze eigenlijk een beetje tussen endurance en aero in. Het is namelijk noodzakelijk om goed met deze fietsen te kunnen klimmen, maar ook om er goed snelheid mee te kunnen halen op vlakke stukken en afdalingen. 

Een belangrijk kenmerk van het lichtgewicht racefietsframe is.... tromgeroffel... het lichte gewicht. Reden: Vooral tijdens beklimmingen is een lichtere fiets beter omdat de energie die de renner produceert dan efficiënter kan worden omgezet in snelheid. 

Uiteindelijk heeft efficiëntie in dit frame voorrang op comfort. Voor een optimale krachtoverbrenging zijn deze fietsen voorzien van een superstijf frame met een lange bovenbuis, en een zodanige zithoek dat een relatief lage racepositie kan worden bereikt. Hierbij is het stuur over het algemeen iets onder het zadelniveau gepositioneerd.

Welk materiaal?

Het frame van de fiets is eigenlijk het hart en daarmee de basis van elke racefiets. Door de verbeteringen in de technologie en materialen zijn er goede kwaliteit frames beschikbaar voor alle soorten rijders. De meeste gebruikte materialen zijn aluminium, koolstofvezel (carbon), staal en titanium. 

Aluminium fiets frame: Het perfecte racefiets frame voor een beginner. Dit materiaal is relatief goedkoop te produceren. Aluminium frames zijn te vinden in het lage tot midden segment. Ze bieden redelijke prestaties tegen een goede prijs. De frames zijn redelijk licht, sterk en stijf.

Koolstofvezel, oftewel carbon fietsframes: deze frames zijn erg sterk, stijf en zeer licht van gewicht. Koolstof is een van de favoriete materialen voor het midden tot hoge segment racefietsen. Een van de redenen is dat de frames trilling-dempende eigenschappen hebben waardoor het comfortabel is bij lange afstanden, maar door de stijfheid en het lichte gewicht is het ook een zeer efficiënt materiaal op het gebied van krachtoverbrenging. De frames zijn aan de prijzige kant ten opzichte van aluminium, maar naarmate de technologie vooruit gaat, zullen de prijzen zeker nog wel omlaag gaan. 

Wel belangrijk om te weten: Hoewel Carbon heel erg sterk is, is het tegelijkertijd ook erg kwetsbaar. Het materiaal kan snel beschadigd raken wanneer je een beetje verkeerd valt. 

Staal: Stalen racefiets frames zijn soepel en veerkrachtig, wat vooral comfortabel is tijdens langere ritten. Het is een duurzaam materiaal, maar kan wel gaan roesten. Dat is dus wel een groot nadeel. Daarnaast is het een relatief zwaar materiaal, wat voor snelheidsduivels dus niet handig is. Maar voor de lange afstand fietsers is een stalen frame prima te doen. Omdat staal kan gaan roesten, dient het altijd gelakt te worden. Ook moeten reparaties goed worden uitgevoerd, om roesten bij de beschadigingen te voorkomen. 

Titanium fietsframe: Deze frames zijn licht qua gewicht, sterk, redelijk stijf en ze roesten niet. Ze bieden ultieme all-round prestaties, maar wel voor een premium prijs vanwege het feit dat het een moeilijk en duur materiaal is om mee te werken. Titanium frames hebben daarnaast een zeer pure uitstraling omdat ze normaal gesproken niet worden gelakt. Deze racefiets frames zijn dus vooral geschikt voor échte liefhebbers.  

Frame geometrie: ‘Traditioneel’ vs ‘Compact'

Racefietsframes worden vaak geclassificeerd als een traditionele of compacte geometrie. De traditionele frames hebben een rechte bovenbuis en worden als stabiel en comfortabel beschouwd. Compacte frames hebben een aflopende bovenbuis en hebben een lager zwaartepunt. Welke frame je fijn vindt, is vaak een kwestie van persoonlijke smaak. 

Racefiets frames voor vrouwen

Vrouwen hebben een andere lichaam geometrie dan mannen, en hebben dus ook andere behoeften op het gebied van fietsframes. Vrouwen hebben vaak langere benen in verhouding tot hun torso. De frames voor de vrouwen hebben daarom een kortere bovenbuis zodat de afstand tussen het stuur en zadel kleiner is. 

De maat van het frame

Wanneer je een keuze hebt gemaakt op het gebied van soort en materiaal, dan is het tijd om te kijken naar de maat. Je kunt de juiste racefiets framemaat berekenen aan de hand van enkele handige tips. Wanneer je er niet uit komt, kun je altijd nog naar een professional gaan om jouw ideale framemaat te laten opmeten. Met die informatie kun je daarna altijd nog je racefiets online kopen in de juiste maat.

Terug naar Koopgids