Welke type MTB moet ik kiezen?

Er zijn 5 basistypen mountainbikes te onderscheiden:

Het grote verschil zit hem in het ontwerp van het frame en onderdelen die op de fiets zijn gemonteerd. Onderdelen waar je aan moet denken, zijn: de vering, de layout van het frame en de wielmaat. Naast dat je de basisprincipes van een mountainbike-ontwerp moet weten, is het ook belangrijk om inzicht te hebben in je eigen rijstijl en je rijvaardigheid. Waar ga jij het meeste van de tijd rijden? Fiets je vooral op de veelal vlakke terreinen van Nederland en wil je zo veel mogelijk snelheid maken? Of ga je ook wel eens naar het buitenland en wil je steile afdalingen kunnen maken of juist flink klimmen? Het is belangrijk om je dit te realiseren voor je de fiets koopt, zodat je de juiste fiets koopt die aansluit bij je wensen. Na het lezen van onze koopgids, ben jij perfect op de hoogte en is de aanschaf van je nieuwe mountainbike een stuk dichterbij!

Waar ga je fietsen en welke type fiets past daar het beste bij?

Om het beste uit je rit te halen, is het van belang dat je een fiets kiest die het best aansluit bij jouw fietstrips. Dus of je nu een newbie bent in de mountainbike sport of al een ervaren mountainbiker, zorg dat je weet welke specifieke functies je nodig hebt in jouw discipline. Zo kun je een optimaal resultaat bereiken en het meeste uit je rit halen. We beginnen bij de voor Nederland meest voor de hand liggende keuzes.

Cross Country (XC MTB)

>> Lange tijd op de fiets en jezelf tot het uiterste drijven wat betreft uithoudingsvermogen <<

Op een Cross Country MTB lever je in op comfort om zo veel mogelijkheid snelheid te kunnen bereiken. De Cross Country MTB is in basis een wedstrijdfiets, gericht op prestaties dus. Cross Country is de meest bekende vorm van mountainbiken en is een Olympische sport.

Het type terrein dat je op een Cross Country MTB kunt bereiden is divers. Alle soorten ondergrond komen voorbij tijdens een ritje: bos, stenen, zand, modder. De route bestaat voornamelijk uit hele smalle weggetjes, vaak zijn dit singletracks over landweggetjes of bossen. De breedte van de banden is een belangrijk aspect voor deze fiets in verband met grip. Je richt je hierbij vooral op uithoudingsvermogen en minder op technische uitdagingen. Omdat vooral snelheid belangrijk is, is het frame & zitpositie met name geoptimaliseerd voor snelheid en minder voor comfort. De Cross Country MTB is het populairste type in Nederland. Zeker ook vanwegen de prijs in zowel aanschaf als onderhoud. Ze zijn perfect voor het Nederlandse landschap, omdat we niet echt veel echt stijle heuvels hebben om te beklimmen.

Kenmerkend voor een CROSS COUNTRY fiets, zijn:

  • Meestal een hardtail mountainbike.
  • Meestal puur gericht op snelheid en efficiëntie.
  • Vanuit de basis ontworpen als wedstrijdfiets.
  • Full-suspension kan interessant zijn als je vaker naar het buitenland bijv. de Ardennen fietst.
  • Lichtgewicht fietsen: De lichtste fietsen wegen slechts 8 tot 9 kg.
  • Bedoelt om te klimmen en snel te gaan over single tracks.
  • Kan alle terreinen aan: modder, grind, maar ook heuvelachtig.
  • Agressieve geometrie waardoor je aerodynamisch voordeel pakt.
  • Relatief korte veerweg (80-120 mm).
  • Meestal geen achterdemper in verband met het extra gewicht dat dit met zich meebrengt. De laatste tijd zien we echter toch steeds meer Cross Country fietsen met achterdemper, omdat nieuwe technieken & materialen het mogelijk maken de fiets toch licht en vooral stijf te houden.

Trail MTB

>> Uitgedaagd worden in je skills, mate van controle en avontuur? Maar ook meer grip, controle en comfort op je fiets <<

Over het algemeen vind je aspecten als grip en controle belangrijker dan pure snelheid. Ook kan comfort op de fiets voor jou belangrijkster zijn. Dan is de Trail MTB jouw ding. De geometrie van Trail fietsen is minder agressief dan die van een Cross Country fiets, waardoor je een stuk meer ontspannen op je fiets zit. Qua terrein kom je wellicht paden tegen die een grote technische uitdaging bieden. Een allround fiets is dan handiger. Trail MTB's bieden een goede balans in zowel dalen als klimmen, maar zijn in tegenstelling tot cross-country MTB's wel een stukje zwaarder door de (grotere) achterdemper. Trail fietsen een goede keuze voor het Nederlandse landschap, als je op zoek bent naar een fiets die vooral comfort biedt maar toch snel kan zijn.

Kenmerkend voor een TRAIL fiets, zijn:

  • Geschikt voor meer technische parcoursen door de grotere veerweg achteren.
  • Geschikt voor beklimmingen als afdalingen.
  • Geveerde voorvork (120-160 mm).
  • Achterdemper in combinatie met dikkere banden geven extra grip en controle.
  • Meer ontspannen geometrie waardoor je wat fijner op de fiets zit en meer grip hebt over het stuur.

>> Ook misschien interessant om te lezen? Hoe voorbereiden op een meerdaagse fietstocht <<

Enduro / All-Mountain MTB

>> Voor veelzijdige technische parcoursen in de bergen <<

Cross Country en Trail mtb's zijn de fietsen die je voornamelijk in Nederland zult tegenkomen. Enduro/All-Mountain MTB's zijn vooral gericht op lange tochten door de bergen. In deze discipline maak je zowel beklimmingen als uitdagende afdalingen, maar ligt het accent vooral op de afdalingen. Controle is daarom erg belangrijk. Daarom heeft een Enduro fiets dan ook altijd een flinke achterdemper die zorgt dat schokken goed kunnen worden opgevangen. Deze discipline is voor de echte specialst in de bergen.

Kenmerkend voor een ENDURO/All-MOUNTAIN fiets, zijn:

  • Minder geschikt voor de Nederlandse wegen, omdat de vering over-de-top is.
  • Perfect voor bergachtig terrein.
  • Je kunt er zowel mee klimmen als dalen, maar de nadruk ligt op uitdagende afdaling.
  • full suspension voor maximale controle in de afdalingen
  • Extra sterk frame om schokken op de vangen
  • Grote veerweg zowel voor als achter van 150-180mm.
  • Een geometrie die ontwikkeld is voor het behouden van controle tijdens de technische parcoursen.
  • Minder geschikt als allround fiets omdat hij vrij zwaar is.
  • Beschikt vaak over een dropper seatpost om de afdalingen soepeler te maken.
  • Banden met veel grip.

Downhill

>> Extreem en zo snel mogelijk naar beneden knallen <<

Binnen deze discipline word je enthousiast van ontzettend steile hellingen en ruig terrein. Je wilt vooral  afdalingen maken, met hoge snelheid obstakels ontwijken en sprongen maken met je fiets. Je hoeft geen heuvels of bergen op, want meestal neem je de lift. Vaak wijken de echte downhillers af richting de hooggebergtes in bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk of Frankrijk. Daar is het landschap natuurlijk een stuk uitdagender dan hier in Nederland.

Kenmerkend voor een DOWNHILL fiets, zijn:

  • Specialistische fiets, niet echt te gebruiken voor andere disciplines.
  • Ontwikkeld om heuvels en bergen af te knallen.
  • Super sterk frame en stevige wielen.
  • Extra veel vering om de klappen op te vangen (170-210 mm).
  • Hydraulische schijfremmen.
  • Zware fiets.
  • Fullface helm en andere bescherming is zeer belangrijk.

>> In ons artikel "Fietshelm koopgids" lees je hoe je de perfecte helm voor jouw discipline vindt <<

Dirt Jump of Freeride

>> Doen van tricks en overwinnen van obstakels<<

Bij deze discipline ben je niet bezig om zo snel mogelijk een parcours af te leggen. Je wilt vooral zo hoog mogelijk in de lucht hangen en gave tricks laten zien. Vaak zijn er special ontworpen terrein voor Dirt Jump. Deze beschikken over heuvels die je lanceren voor je tricks.

Kenmerkend voor een DIRT JUMP/FREERIDE fiets, zijn:

  • Speciaal ontwikkeld voor dirt parken met veel hellingen.
  • Kracht, controle en techniek nodig.
  • Grote veerweg, stevige banden.

De juiste fiets kiezen: houdt hier rekening mee

Nu je op de hoogte bent van de verschillende disciplines, weet je ook aan welke specifieke kenmerken jouw type fiets moet voldoen. We geven je nog een korte opsomming van aspecten die de prestaties van je fiets bepalen.

Vering

Wat betreft de vering van je fiets, zijn er drie opties. Je hebt rigide fietsen, zonder vering. Er zijn hardtail fietsen, met enkel een voorvering en er zijn full suspension fietsen die zowel voor- als achtervering hebben. Er zitten zowel voor- als nadelen aan het hebben van vering wat je rit positief of nadelig kan beïnvloeden.

Voordelen zijn:

  • Biedt meer comfort
  • Beschermt je lichaam omdat schokken worden opgevangen
  • Minder kans op een lekke band
  • Meer controle bij het sturen en remmen door het betere contact met de grond.

Nadelen zijn:

  • De demping zorgt voor energieverlies en dus verlies van snelheid (tegenwoordig zijn hier wel vergrendelingen voor)
  • Meer onderhoud nodig doordat er meer bewegende onderdelen zijn
  • Het gewicht neemt toe door de vering
  • De prijs ligt hoger.

In Nederland zie je met name hardtail fietsen. Dit heeft natuurlijk te maken met het vlakke oppervlak dat we hier hebben. Wanneer je ook veel afdaling doet, je vaker op wat ruiger terrein komt of gewoon meer comfort wil, dan is een full suspension MTB een goede keuze. Met een fullsuspension bike behoud je grip, doordat het wiel contact blijft houden met de grond. Lees hier ons artikel over full suspension of hardtail mountainbike.

Banden

Mountainbike banden worden ontworpen voor specifieke omstandigheden. Het rubber van de band, geeft de band een specifieke eigenschap mee evenals de dikte van de banden. Je hebt veel grip met een zacht rubberen band, met een hard rubberen band daarentegen heb je veel minder grip. Een klein voordeel bij de harde band is dan wel weer dat deze veel minder snel slijt. Er zijn 3 voorname wielmaten. De meeste gekozen bandenmaat is 29 inch. Tot enkele jaren geleden was dit 26 inch. Nu is 26 inch eerder een uitzondering. Toch zijn kleinere banden ideaal voor technische parcoursen, omdat je gemakkelijker kunt sturen. De 27,5 wielmaat is de maat die tussen de 26 inch en 29 inch inzit en wordt gezien als het beste van twee werelden. Toch kiezen de meeste mtb-ers voor 29 inch wielen, omdat deze veel grip geven en allround toepasbaar zijn. De plus sized varianten zijn net iets breder dan de standaardmaat en bieden daardoor meer comfort maar je levert wel in op snelheid.

Frame

Het type frame heeft een effect op het gewicht, de stijfheid en ook op de prijs. Aluminium en stalen frames zijn goede instapmodellen. Een aluminium frame is licht van gewicht en roestvrij. Daarnaast vangt dit type frame goed de schokken op. Een stalen frame is vatbaar voor roest, maar wel goedkoop en sterk. Dit type frame is ook wat zwaarder dan aluminium. Ga je naar duurdere modellen kijken, dan kom je al snel uit bij carbon. Deze vezel is erg licht en geeft je fiets veel stijfheid. Carbon is echter een stuk duurder en het nadeel is dat bij een wat heftigere valpartij het frame kan barsten.

Tip: Begin je net met mountainbiken? Kies dan voor een aluminium frame.

Budget

Op het gebied van mountainbikes zijn er heel wat verschillende prijscategorieën. Er zijn al mountainbikes te krijgen onder de €500. Dit worden de basis- of instapmodellen genoemd. Deze hebben vaak geen vering of enkel een goedkope verende voorvork. Ga je qua prijs tussen de €500-€1000 zitten, dan vind je al een goede kwaliteit hardtail fiets. Voor de full suspension MTB zul je vaak nog een prijscategorie hoger moeten gaan en kom je bij de instap modellen al snel uit tussen de €1000-€2000. Ga je hoger dan €2000 dan stel je hoge eisen aan je mountainbike bijvoorbeeld aan gewicht of vering. Tot slot zijn mountainbikes boven de €5000 de echte premiums. Deze kunnen vaak op maat gemaakt worden in een kleurstelling die jij wil.

Vergelijk online of beter: laat je informeren in de winkel

Je bent nu goed op de hoogte van de verschillende type mountainbikes en voor welke parcoursen ze gebruikt worden. Ook weet je waar je op moet letten bij de aanschaf. Weet je al waar je voor gaat: een Cross Country, Enduro, Trail of toch een Downhill bike? Bekijk bijvoorbeeld het aanbod van deze online shops:

Terug naar Mountainbiken