Allereest: wat betekenen “full suspension” en “hardtail”?

Wanneer je een mountainbike wilt gaan aanschaffen, wil je uiteraard het beste van het beste. En daarmee bedoelen we: precies díe mountainbike die perfect aansluit bij jouw wensen en het type parcours waar je het meest op te vinden zult zijn. Omdat je in het bos of in het veld veel over oneffenheden zult gaan fietsen is er een onderdeel van de MBT heel belangrijk: de vering. Die zorgt er namelijk voor dat veel van de schokken die je fiets zal krijgen worden opgevangen en jij dus veel lekkerder op je fiets zit. Afhankelijk van jou wensen kun je kiezen voor meer of minder vering. Voor de meest gekochte MBT's in Nederland kun je de vering in twee types mountainbikes verdelen:

  1. Hardtail mountainbikes hebben een 'harde staart'.

    Dit betekent dat het frame aan de achterkant ongeveerd is. Hardtails hebben dus alleen een geveerde voorvork. Belangrijkste kenmerken zijn: betaalbaar omdat er minder onderdelen gebruikt worden, daardoor ook een lager gewicht, ze zijn makkelijk in onderhoud én ideaal in te zetten in de landschappen die we in Nederland hebben. Dit type fiets is lichtgewicht en staat bekend om zijn efficiente trapkracht door de stijfheid van het frame. Ze zijn erg goed bergopwaarts, maar vooral snel voor Nederlandse tracks met weinig hoogte verschil en minder ruw terrein waar je lekker hard kunt knallen.
  2. Full Suspension, ook wel fully genoemd, is een volledig geveerde mountainbike. 

    Dit type mountabike is in de jaren 90 ontworpen in V.S. omdat men de standaard mountainbike oncomfortabel begon te vinden. Deze fullsuspension zijn vooral ontworpen om schokken op te vangen. Ze hebben zowel voor- als achtervering. Het is een fiets die meer comfort biedt, maar ook een stukje zwaarder is in gewicht door de extra features. Dit type fiets, wordt vooral ingezet wanneer je veel downhill gaat en veel hoogteverschil hebt tijdens je rit. Door de vering in zowel je voor- als achterwiel heb je minder kans op blessures en behoudt je meer grip, ook op ruig terrein. Ook hier heb je variatie in 26 | 27,5 en 29 inch.

De facts op een rij - hardtail vs. fully

Om je een goed inzicht te kunnen geven in wat de verschillen zijn tussen de hardtail of de fullsuspension (fully) en welke voordelen je met welk typefiets kunt behalen, geven we je alle facts op een rij.

"Wil je klimmen en hard rijden over single tracks kies voor hardtail"
 "Wil je marathons rijden en veel downhills overwinnen, kies voor full suspension"

Comfort

Wanneer we kijken naar het stukje comfort, is het zo dat beide fietsen op hun eigen manier comfort geven. Een hardtail biedt comfort tijdens het klimmen, door zijn lichtgewicht en wendbaarheid. Door een strakke geometrie ervaar je dat je super snel door een bocht kunt sturen terwijl je je snelheid behoudt. Een hardtail biedt weinig comfort op ruig terrein en bij afdalingen. Daarin is de fully de comfortabelste keuze.
Door de achtervering kun je op ruig terrein ook de controle houden over je fiets. Met een volledige geveerde fiets biedt je je lichaam ook meer comfort. De klappen op zowel je rug als je spieren worden verminderd. Hierdoor raak je minder snel vermoeid en kun je langer, sneller en efficiënter rijden.

 "Een slechte rijtechniek op een fully kan nog steeds rugklachten geven"

Grip

Op het gebied van grip gaat de fully aan kop. De fully biedt meer controle en daardoor meer veiligheid en grip tijdens afdalingen. Dit omdat bij de volledig geveerde fiets, het achterwiel aan de grond blijft. Bij een hardtail stuitert het achterwiel over de ondergrond. Voor een beginnend mountainbiker is een fully dan ook makkelijk te berijden vanwege de hoeveel grip. De voor- en achtervering zorgen ervoor dat de fully twee keer zo makkelijk te berijden is dan een hardtail.  

Doelen

Eigenlijk weet je het inmiddels al een beetje, maar hardtail en fullsuspension hebben andere doeleinden. Begin je net met mountainbiken of ben je een ruige rijder die veel downhill gaat, kies dan voor een fullsuspension. Wil je vooral veel klimmen en trainen op uithoudingsvermogen kies dan voor een hardtail. Daarnaast is het zo dat op Nederlandse bodem vaak een hardtail wordt gebruikt, omdat we niet enorm veel hoogteverschillen hebben. Echter, wanneer je regelmatig over de grens gaat richting Sauerland, de Alpen of de Ardennen, dan is de fullsuspension een goed keuze.

"Bij een fullsuspension zit vaak een lock-out. Dit is een functionaliteit waarmee je de achterdemper kan uitschakelen. Hierdoor kan de fullsuspension ook ingezet worden op Nederlands terrein".

Gewicht

Door de extra vering, komt er bij de fully natuurlijk gewicht bij. Dit speelt vooral een rol wanneer je veel veel berg op gaat. Het extra gewicht maakt het fietsen natuurlijk zwaarder en kost het meer energie om vooruit te komen. Is gewicht voor jou een bepalende factor, kies dan voor een hardtail. Wil je liever meer comfort omdat je langere ritten of marathons rijdt, kies dan een iets zwaardere variant die je meer comfort biedt.

Prijs

Eigenlijk spreek het voor zich dat de fully de duurdere variant is. Hij biedt meer comfort en mogelijkheden. De hardtail is goedkoper omdat hij eenvoudiger is samengesteld. Wel heb je de mogelijkheid om eventueel extra componenten toe te voegen op je hardtail. De fully is uitgebreider qua features en ontwikkeld met je mee naarmate je prestaties en eisen veranderen, doordat je je frame kunt upgraden.

Complexiteit/onderhoud

Wanneer we kijken naar de complexiteit en onderhoud van de fiets, begrijp je dat een fully meer van je vraagt in onderhoud. Bij een fully moet er meer gemonteerd worden en zijn er meer aspecten die onderhoud vragen. Maak je fiets na elke rit goed schoon, zodat je de levensduur van je fiets verlengt. De vraag die je jezelf kunt stellen op het gebied van onderhoud, is: weegt de complexiteit en het onderhoud op tegen het comfort die de fully je biedt?

>> Lees hier onze blog over: Fietsketting schoonmaken en vervangen <<

XC Hardtail vs. Trail fully

Misschien heb je zelf al wat voorwerk gedaan en ben je een aantal mountainbike types tegenkomen. Op Nederlandse wegen heb je meestal maar twee opties die functioneel zijn: XC (hardtail) of Trail (fully).

XC | Cross Country

Dit type fiets kies je als efficientie en snelheid vooral belangrijk zijn. De voorvork is relatief kort geveerd met een veerweg van tussen de 80 en 120 mm. Deze fiets is een prima keuze voor de singletracks in Nederland en je puur voor snelheid wilt gaan en geen extra achtervering nodig hebt.

Trail

Deze fiets kies je als je comfort en controle belangrijker vindt. Deze fiets beschikt naast een voorvork dus ook over een achterdemper met een veerweg tussen de 120 en 160mm. Dit is een goede keuze als je op zoekt bent naar een comfortabele fiets voor in Nederland.

Daarnaast kun je de volgende types ook tegen komen. Deze zijn voor de Nederlandse paden misschien een overkill of gewoon niet heel bruikbaar:

  • All mountain: deze mountainbike is breed inzetbaar en bezit vaak een dropperpost. Ideaal voor uitdagende tochten en trails door bergachtig gebied. Door de dropperpost kun je zowel bergop als bergaf gaan. Dit type fiets heeft een extra sterk frame, dikke banden en een grote veerweg wat hem minder geschikt maakt voor de Nederlandse wegen, maar hij is zeker het overwegen waard als je naar het buitenland gaat waar het landschap bergachtig is.
  • Downhill: een extreme vorm van mountainbiken waarbij het enkel gaat om het zo snel mogelijk naar beneden fietsen. Deze fiets heeft een maximale veerweg van soms wel 200 mm. Omdat we in Nederland geen hoge bergen hebben, zul je deze voor de Nederlandse paden niet snel aanschaffen.
  • Fatbike en dirtbikes: dit zijn mountainbikes met enorme banden. Ze lijken wel een beetje op de BMX fietsen. Super leuk om mee op een skateparcours te knallen.

<< Ook interessant om te lezen? Onze fietsnavigatie koopgids <<

Extra note
Bij de fully's heb je een verschil in de hoeveelheid vering of om in de termen van mountainbiker te blijven: demping. Dit is dus ook iets om naar te kijken, mocht je een fullsuspension mountainbike willen aanschaffen. De mate van vering, wordt aangeduid in millimeters en geven de afstand aan die de demper veren, wanneer er druk op komt te staan. De norm is tegenwoordig een veerweg van 100 mm. Maar fiets je bijvoorbeeld veel downhill, dan moet je niet gek staan te kijken als deze veerweg 200 mm is.

Wat gaat jouw keuze zijn?

Zoals je hebt kunnen lezen hebben beide types hun eigen voor- en nadelen. Ons advies is om vooral na te gaan, waar je de fiets voor wilt gaan gebruiken en hoeveel waarde je hecht aan comfort. Je kunt altijd in een fietsenwinkel ook altijd een paar modellen testen om zo te bepalen wat het beste bij je past!

We wensen je veel succes met je aankoop!

 

Terug naar Mountainbiken