MIPS staat voor Multi-directional Impact Protection System en is een revolutionair veiligheidssysteem dat geïntegreerd is in een fietshelm. Dit stukje technologie is ontworpen door een aantal onderzoekers op het gebied van biomechanica en neurowetenschappen. De MIPS technologie bestaat uit een wrijvingsarme laag die tussen de buitenschaal en de voering van de helm geplaatst wordt. Deze laag maakt het mogelijk dat de helm 10 tot 15 mm ten opzichte van het hoofd kan schuiven bij een klap uit verschillende hoeken. MIPS biedt hiermee een hoge kwaliteit bescherming en verminderd de druk op de hersenen aanzienlijk bij een schuine impact. De term schuine impact wordt gebruikt aangezien je bij zo'n impact vaak je hoofd zult raken tijdens een crash.
Een helm die uitgerust is met het MIPS systeem ziet er bijna identiek uit als een normale helm. Het is slechts zichtbaar aan de gele voering onder de pads wanneer je aan de binnenkant van de helm kijkt. Aan de buitenkant wordt een MIPS helm aangegeven met een gele MIPS-logo. Wanneer je dus op zoek gaat naar dergelijke helmen zijn ze daaraan te herkennen. Het draagcomfort tussen een normale helm en een met MIPS uitgeruste helm verschilt niet.
In het geval van een crash heeft een niet met MIPS uitgeruste helm een voering, die de druk op de hersenen bij een impact moet verminderen door vervorming van de voering. Deze impact kan er echter voor zorgen dat de hersenen in de schedel draaien en hersenletsel wordt veroorzaakt. De wetenschap achter MIPS is gebaseerd op de natuurlijke afweer van ons lichaam tegen hersenletsel, namelijk hersenvocht. Hersenvocht is een vloeistof die tussen de hersenen en de schedel stroomt waardoor de hersenen kunnen glijden tijdens een schuine botsing. De MIPS-voering bootst bij een schuine botsing het hersenvocht na waarbij bij de helm schuift ten opzichte van de MIPS-laag en het hoofd. Hiermee wordt de rotatiebeweging naar de hersenen verminderd en hersenletsel voorkomen. De voering beweegt slechts een paar millimeter gedurende een zeer korte 2 milliseconden tijdens de botsing, maar het is alles dat nodig is om de rotatiekracht tijdens de impact te verminderen, en hiermee schade aan de hersenen af te wenden.
Ongevalsstatistieken tonen aan dat bij de meest voorkomende ongevallen de impactkracht een rotatie aan het hoofd en de hersenen veroorzaakt. Hoewel je nooit de uitkomst van een crash kunt voorspellen, kun je wel stappen ondernemen om de potentiële kans op schade te verminderen. Dit is dan ook een belangrijke reden om te investeren in een MIPS helm. MIPS kan immers het verschil maken tussen het verkrijgen van ernstig letsel of juist weinig schade. Er zijn veel verschillende MIPS helmen op de markt, zoals de Giro Chronicle MIPS helm. Dus er is altijd wel een helm die aansluit op je wensen.
MIPS is het bekendste en een veel gebruikt systeem voor de bescherming van fietshelmen. Naast MIPS bestaan er echter ook nog verscheidene alternatieve systemen die je hoofd bij een val van de fiets goed zouden moeten beschermen. We bespreken er een aantal.
Het nieuwste beschermingssysteem onder de fietshelmen is de WaveCel van Bontrager. WaveCel bestaat uit een kreukbare celstructuur die bij een impact kan wordt platgedrukt en vervormd kan worden. Hierdoor wordt de impact verdraait en verschoven, wat hersenletsel voorkomt. In tegenstelling tot MIPS of andere systemen vervangt WaveCel de helft van het EPS-schuim wat normaliter in helmen tegen schokken dient. Een nadeel aan WaveCel is echter dat de beschermlaag zwaarder is dan EPS-schuim, waardoor een WaveCel helm als snel 53 gram zwaarder weegt. Dit is ongeveer 20% van het totale gewicht van een helm, wat een aanzienlijk percentage is.
Na een jarenlange samenwerking met MIPS lanceerde het Zweedse Poc een eigen systeem. SPIN, wat staat voor Shearing Pads Inside, verschilt qua systeem niet veel van de MIPS-technologie. De impact wordt immers bij dit systeem ook middels roterende krachten opgevangen. De SPIN pads bestaan uit een siliconengel en worden op belangrijke plekken binnenin de helm geplaatst. Hierdoor kan het hoofd net zoals MIPS binnen in het helm schuiven, met een impactverlaging als resultaat. Bovendien zorgt de siliconengel ervoor dat een fietshelm met SPIN comfortabeler zit dan een standaard helm.
Bij de 360° Turbine Technology van Leatt worden er veel kleine turbines gevuld met een laag gel van een paar millimeter dik. Deze turbines worden aan de binnenkant van de helm geplaatst tussen de helm en het klemsysteem, en kunnen tijdens een impact vervormen. Hierdoor wordt de energie bij een ongeluk gedraaid en verkleind, om de krachtinwerking op het hoofd te verminderen.
Deze techniek is ook terug te vinden in de Low Density Layer van Kali. Hierbij is er namelijk ook gebruik gemaakt van gel tubes die tussen de helm en het klemsysteem geplaatst worden. Ook hierbij moet het systeem ervoor zorgen dat draaibewegingen en vervormingen de impact op het hoofd verminderen.
Het Californische merk 6D Helmets ontwikkelde een systeem dat de schokken bij een impact beter moet opvangen en hoekversnellingen doet verminderen. De Omni-Directional Suspension, korter gezegd het ODS-systeem, bestaat uit diverse kleine veringen die de met EPS-schuim bedekte helmschalen met elkaar verbinden. De zandloopvormige veringen zijn op een manier gemaakt dat ze ingedrukt en verdraaid kunnen worden. Hiermee verdeelt het ODS-systeem de impactkracht bij een ongeval en geeft het betere bescherming aan het hoofd. Het ODS-systeem wordt na MIPS gezien als het veiligste beschermingssysteem van een helm.
MIPS staat voor Multi-directional Impact Protection System en is een wrijvingsarme beschermingslaag tussen de buitenschaal en de voering van een fietshelm. MIPS biedt hiermee een hoge kwaliteit bescherming en verminderd de druk op de hersenen aanzienlijk bij een ongeval.
MIPS zorgt bij een ongeval dat de helm schuift ten opzichte van de MIPS-laag en het hoofd. Hiermee wordt rotatiebeweging en rotatiekracht naar de hersenen verminderd, en hersenletsel voorkomen. Een helm met of zonder MIPS kan dus een verschil maken tussen ongedeerd te zijn of het krijgen van hersenschade.
Het schoonmaken van je fietshelm doe je met een zachte doek of spons, warm water en milde zeep zoals afwasmiddel. Laat de helm vervolgens drogen in de openlucht. Haal de MIPS-bescherming tijdens het schoonmaken niet eruit.
Er zijn naast helmen van MIPS een aantal andere beschermingsystemen op de markt, die je hoofd bij een val moeten beschermen. Te denken valt aan WaveCel, SPIN, 360° Turbine Technology en Omni-Directional Suspension.
Terug naar Wielrennen