InhoudDe soorten triathlon
Non-draftingDrafting
De evenementen
Een triathlon fiets kopen of toch voor een andere fiets gaan?
De geometrie van een fiets
Aerodynamica
Comfort van de fiets
Versnelling triathlon fietsen
FAQ
Wiggle fietskleding kopen via wielrenblog Wielermagazine

De soorten triathlon

Bij het kopen van een triathlon fiets is het allereerst van belang te kijken naar welk soort triatlon je gaat doen. Er zijn namelijke drie verschillende evenementen met verscheidene afstanden waaruit gekozen kan worden. Evenementen hanteren hierbij een eigen beleid, waarop een bijpassende triathlon fiets moet worden uitgekozen. Dit kan gaan om 'drafting'en 'non-drafting'.

Non-drafting

Er zijn twee formaten binnen de triathlon sport. Dit zijn de 'drafting' en 'non-drafting' formaten. De meeste leeftijdscategorieën en duurloop evenementen hebben een 'non-drafting' beleid. Dit houdt in dat je een bepaalde afstand moet houden van de andere spelers. Hierdoor moet je een specifiek soort triathlon fiets kopen die je helpt dit onderdeel beter uit te kunnen voeren. Deze fietsen optimaliseren aerodynamica, comfort, integratie en opslagruimte. Opslagruimte en comfort worden belangrijk naarmate de lengte van de evenementen toeneemt. 

Drafting

Drafting komt voor bij evenementen als de wereldkampioenschappen en Olympische Spelen. Bij 'drafting' mogen de spelers voordeel halen door achter een andere atleet te blijven fietsen. Bij deze evenementen mogen triatleten geen gebruik maken van de zogenaamde time trails fietsen. Heb je een racefiets? Dan moet deze voldoen of gelijk zijn aan dezelfde regels en eisen van UCI.

De evenementen

Bij een deelname aan een triathlon, kan er gekozen worden uit vier verschillende evenementen, namelijk sprint, olympisch, halve Ironman en Ironman.

  • Sprint: bij de sprint moeten de atleten 750 meter zwemmen, 20 kilometer fietsen en 5 kilometer rennen. Dit zijn de kortste afstanden die afgelegd moeten worden tijdens een triathlon.
  • Olympisch: na de sprint komt het Olympisch evenement. Hierbij moeten atleten 1500 meter zwemmen, 40 kilometer fietsen en 10 kilometer fietsen
  • Halve Ironman: Een halve ironman is zwaarder dan een olympisch evenement. Hierbij zul je eerst 1900 meter zwemmen waarna je 90 kilometer gaat fietsen en de triathlon afsluit met 21,1 kilometer rennen.
  • Ironman: Ben je een echte die hard? Dan kun je deelnemen aan een Ironman. Je begint hierbij met 3800 meter zwemmen. Daarna spring je de fiets op om 180 kilometer te fietsen en sluit je de triathlon af met 42,2 kilometer rennen.

Een triathlon fiets kopen of toch voor een andere fiets gaan?

Wil jij gebruik maken van een tijdritfiets? Dan moet deze gebonden zijn een aantal UCI voorschriften. De bedieningselementen op de fiets moeten voldoen aan de eisen en normen van de fabrikant. Hierna mag je de fiets pas gebruiken om te racen. Wij bespreken hier de inhoud van deze eisen.

  • Frames voor tijdritten: UCI legale fietsframes moeten voorzien zijn van een driehoekige vorm waarbij de profielverhouding niet groter dan 3:1 mag zijn. Dit houdt in dat de buis niet meer dan drie keer dieper kan zijn dan dat deze breed is. Daarnaast mag de fiets niet meer dan 6,8 kilogram wegen en zijn er veel specificaties met betrekking tot de rijderpositie.
  • Zadelpositie: de zadel op een fiets moet tussen de 24 tot 30 centimeter zijn waarbij de punt van het zadel 5 centimeter achter de verticale lijn van de trapas moet zitten. Daarnaast mag deze niet in een grotere hoek dan 9 graden zijn.
  • De TT-verlengingen: TT staat voor Time Trial. De Time Trial stuurverlengingen mogen niet verder dan 75 centimeter van de verticale lijn van de trapas uitsteken. Dit is inclusief de accessoires die bevestigd worden op het stuur. Er zijn enkele uitzonderingen om 'morfologische' redenen waarbij een rijder die te kort of te lang is, extra afstand mag krijgen. Dit is echter wel alleen na goedkeuring van de UCI. Ben je 1 meter 90? dan mag de TT-verlengingen nog 10 centimeter extra naar voren worden geplaatst. Hierbij is een maximale verticale lijn van 85 centimeter van de trapas mogelijk.
  • Aerodynamische beperkingen: naast het verwijderen van extra kuipen of stukken ter verbetering van de aerodynamica, mogen er reeds geen verdere wijzigingen aan het frame worden aangebracht. Waterflessen zijn alleen toegestaan op de onderbuizen van het frame. Daarnaast kunnen deze niet geïntegreerd worden in het frame voor aerodynamische winst. Er zijn zelfs beperkingen aan de grootte van de waterflessen die fietsers kunnen gebruiken in een UCI gesanctioneerde tijdrit.

De gehanteerde strenge regels van UCI gelden voor triatleten, maar niet voor triathlon fietsen. Fabrikanten kunnen daarom creatief omgaan met het produceren van nieuwe fietsen. Hierdoor kun je een fiets geheel op je eigen wensen laten maken. Een goedkopere optie is de aanschaf van een racefiets.  Deze worden namelijk ook veelvuldig gebruikt tijdens een triathlon. Echter mis je dan wel de vele voordelen van een echte triathlon fiets.

De geometrie van een fiets

Geometrisch verschillen fietsen van elkaar. Een triathlon fiets vereist bijvoorbeeld een hele andere positie dan de positie op een racefiets. Aangezien triatleten voor een lange poos op de fiets zitten en vervolgens na het fietsen een flinke afstand zullen rennen, moet het comfort en de aerodynamische positie op de fiets goed zijn. Hierdoor zijn de hoek van de zitbuis en de lengte van de bovenbuis de twee belangrijkste verschillen tussen een triathlon fiets en een racefiets. Door deze speciale houding worden verschillende spiergroepen en kunnen ze de juiste comfort opbrengen zonder in te leveren op prestaties.

Triathlon fietsen hebben een veel steilere hoek van de zitbuis dan die bij een racefiets. Deze begint meestal bij een hoek van 74 graden en kunnen oplopen tot meer dan 80 graden. Door deze steile hoek wordt de focus gelegd op de hamstrings en de pedaalslag. Hiermee worden de quadriceps bespaard, waardoor deze tijdens het rennen goed gebruikt kunnen worden. Bovendien stelt het atleten in staat om een agressieve aerodynamische positie in te nemen en het frontale profiel te verminderen.

Deze agressieve aerodynamische houding kan echter niet door iedereen aangenomen worden. Dit kan komen door te weinig flexibiliteit en mobiliteit in de heupen en onderrug. Om deze oncomfortabele houding tegen te gaan, wordt de cranklengte van triathlon fietsen iets korter gemaakt dan bij een racefiets. Daarnaast worden er andere zadels gebruikt die ervoor zorgen dat je beter voorover kunt buigen. Door kleine veranderingen kun je dus met meer comfort kunt en er voor langere periodes een goede prestatie afleveren.

Een ander handigheidje van een triathlon fiets is een langere bovenbuis met een langwerpig bereik. Deze wijziging is bedoeld om de rijder te strekken en hem in een agressievere, horizontale positie te plaatsen die zijn aerodynamica verbetert. Dit helpt tevens voor een gelijkmatigere verdeling van het gewicht van de rijder over de twee wielen.

Aerodynamica

Een ander belangrijk kenmerk van een triathlon fiets is de aerodynamica. Dit wordt gedaan door kleine veranderingen en voordelen toe te passen op de fiets. Hoewel normaliter gewicht een groot probleem is, is dit bij een triathlon fiets niet het geval, aangezien de ritten vaak op een vlakke oppervlakte worden gereden.

Omdat je bij een triathlon dikwijls vele extra's moet meenemen, zul je ook gebruik moeten maken van veel accessoires. Deze zullen dus ook op een aerodynamische wijze in de fiets geplaatst moeten worden. Bij de fabricatie van een triathlon fiets worden er dezelfde testen gebruikt als bij racefietsen. Een verschil hierbij is echter wel dat de testen worden uitgevoerd nadat alle accessoires, tools en eten in de fiets zijn verwerkt. Sommige fabrikanten maken er zelfs zo gebruik van dat deze extra's de fiets meer aerodynamisch maken.

Verder heeft een triathlon fiets extra grote buisprofielen. Deze helpen enorm wanneer je door de wind fietst. De wind kan hierdoor namelijk zonder afwijkingen langs de fiets afgaan, waardoor je bijna geen luchtweerstand hebt. Grotere buisprofielen worden vaak bij de voorwielen geplaatst. Ook zorgen een groot deel van de fiets fabrikanten dat de kabels en opslagruimtes in de triathlon fiets verwerkt worden.  De remmen worden bij deze fietsen vaak achter de vork geplaatst. 

Comfort van de fiets

Het comfort op de fiets is belangrijk wanneer je gaat fietsen, maar nog belangrijk bij een deelname aan een triathlon. Bij deze lagenafstandswedstrijden kan je tot maar liefst zes uur op de fiets zitten. Een comfortabele rit kan dan ook bijdragen aan een mooie tijd of zelfs de winst. De geometrie van een fiets speelt al een grote rol om comfortabel op de fiets te zitten. Er zijn echter nog een aantal punten waarop je kunt letten bij de aankoop van een triathlon fiets:

  • Verstelbaarheid: Het kiezen van de juiste fiets is de eerste en belangrijkste stap om goede fietskwaliteiten te leveren. Daarop volgt de verstelbaarheid van de triathlon fiets. We verschillen immers met onze lichaamsbouw, flexibiliteit en kracht van elkaar, waardoor een fiets verstelbaar moet zijn. Een goede verstelbare fiets helpt hiermee je prestaties makkelijk te verbeteren. Voor een goede verstelbare fiets is het van belang te kijken naar meerdere niveaus om de cockpit te verstellen. Hierbij geldt dat het stuur niet alleen naar voren en naar achteren gezet kan worden, maar ook dichter of verder uit elkaar, en omhoog en omlaag kan worden bewogen met behulp van afstandhouders.
  • Fietszadel: Er zijn speciale traithlon fietszadels op de markt, die een agressievere voorovergebogen positie op de fiets mogelijk maken. Veelal zijn deze fietszadels korter dan traditionele zadels. Ook hebben ze een uitgesneden gedeelte in het midden die de druk op het zachte weefsel van de bekken afneemt, die normaliter met een standaard fietszadel zou worden samengedrukt.
  • Vorm TT-verlenging: Om meer comfort te bieden, kunnen er TT-verlengingen in drie vormen aangeschaft worden. Afhankelijk van je voorkeur, kan de vorm van de TT-verlenging recht, gebogen of naar boven wijzend zijn. Het doel van de TT-verlenging is je pols in een neutrale stand te zetten en de ellebogen en schouders in een rechte hoek te houden. Deze positie biedt goede ondersteuning van je bovenlichaam en zal de bloedstroom niet beperken.

Versnelling triathlon fietsen

Wanneer je een triathlon fiets gaat kopen, is het van belang om de juiste versnellingen bij de fiets te kiezen. Hierbij moet de keuze gemaakt worden tussen een elektronische of mechanische versnelling. Elektronische versnellingen zijn de beste keuze wanneer je een triathlon fiets aanschaft. Zo neemt een elektronische versnelling de mechanische beweging over waarbij de derailleurs met behulp van een accu aangestuurd worden. Hierdoor zullen de schakelprestaties optimaal zijn en schakel je tijdens een traditional een stuk sneller en preciezer dan met een mechanische versnelling.

Klik hier voor meer over triathlon kleding >>

FAQ

  • Wat maakt een triathlon fiets anders dan andere racefietsen?

Traithlon fietsen zijn speciaal gestroomlijnde fietsen die voorzien zijn van een ligstuur. Doordat deze aerodynamische lig houding voor lagere luchtweerstand zorgt, zal je op de fiets sneller gaan. De triathlon fietsen hebben een veel steilere hoek van de zitbuis dan die bij een racefiets. Door deze steile hoek wordt de focus gelegd op de hamstrings en de pedaalslag. Hierdoor worden je quadriceps bespaard waardoor deze tijdens het rennen gebruikt kunnen worden.

  • Wat is het belangrijkste aan een triathlon fiets?

De geometrie en de aerodynamica bepalen hoe je op de fiets zit en hoe hard je tijdens een triathlon zal fietsen. Let daarom bij de aanschaf van een triathlon fiets allereerst op deze twee punten. Daarnaast kan er gekeken worden naar het verbeteren van het comfort en het soort versnelling  van de fiets.

Terug naar Wielrennen