Aansprakelijkheid bij een sport wedstrijd

Bij een sportwedstrijd zijn er meerdere factoren die ervoor zorgen dat er een ongeval kan plaatsvinden. Dit kan komen door de organisatie, andere wielrenner of door de voertuigen.

#1 Organisatie
Op het moment dat de organisatie aansprakelijk is, zijn er voorvallen gebeurd door verkeerde veiligheidsmaatregelen, zoals het publiek of obstakels. Dit is doorgaans wel vastgelegd en op het moment van gebeuren wordt er gekeken naar het voorkomen van het probleem. Op het moment dat de organisatie fout is, worden zij ook aansprakelijk gesteld door de wet en dienen ze de schade te vergoeden.
#2 Andere wielrenner
Het kan ook gebeuren dat het ongeluk wordt veroorzaakt door een andere wielrenner. Een voorbeeld hiervan is de val van Jakobsen door een manoeuvre van Dylan Groenwegen. In Nederland kun je hiervoor aansprakelijk worden gesteld op het moment dat de manoeuvre buitensporig was en dus met een bewust risico een gevaarlijke situatie creëren. Er wordt dan ook gekeken naar diverse factoren en elementen die bepalend zijn voordat een wielrenner de volledige aansprakelijkheid wordt opgelegd.
#3 Motorvoertuig
Op het moment dat een wielrenner in aanraking komt met een voertuig, wordt er gekeken naar de positie van het voertuig. Op het moment dat de auto als aansprakelijk wordt gesteld, dan zal de WA-verzekering ten sprake komen om het te vergoeden. Op het moment dat de auto zich van geen kwaad bewust is en de oorzaak per ongeluk gebeurd, dan wordt er onderzocht of de organisatie de juiste veiligheidsmaatregelen heeft genomen. Mocht dat zo zijn, dan zal de organisatie ter aansprakelijke gesteld worden.

Aansprakelijkheid op de openbare weg

Op het moment dat de wielrenner op de openbare weg fietst, dan gelden de normale verkeersregels uiteraard. Je zult hier te maken hebben met andere voertuigen die net zoals jij gebruik maken van de openbare weg en dan gelden er geen aparte regels voor wielrenfietsen.

Op het moment dat er een ongeval gebeurd met een voertuig, dan komt Wegenverkeerswet 1994 art. 185 naar voren. Hier wordt aangegeven dat de motorvoertuig altijd 50% aansprakelijkheid is op basis van risicoaansprakelijkheid. Het is voor een auto ook handig om een autoverzekering te hebben, omdat het dan doorgaans wordt vergoed.

Voorbeeld: Mocht je in de auto zitten en stilstaan voor het rode stoplicht en er fietst een wielrenner zonder opzet tegen je aan, dan zal deze regeling toegepast worden en zul je aansprakelijk worden gesteld voor 50%, omdat de wet het zegt. Evengoed als je geen fout hebt gemaakt, wordt je dus wel aansprakelijk gesteld.

Op met moment dat er bewezen kan worden dat de wielrenner het met opzet heeft gedaan, door grenzende roekeloosheid of als er sprake is van overmacht, dan zal er een uitzondering gelden en wordt deze 50% aansprakelijkheid niet toegepast.

Overmacht

Overmacht van de bestuurder komt alleen voor als er aan de volgende voorwaarden wordt voldaan.

  • De bestuurder (voertuig) moet geheel foutloos hebben gereden. Als er wel een eventuele fout is geweest, moet deze niet relevant zijn geweest voor de oorzaak van het ongeval.
  • Op het moment dat de wielrenner zich in een situatie bevindt die voor de bestuurder geheel onwaarschijnlijk moet zijn zoals op de verkeerde baan fietsen of als spookrijder.

Het is wel belangrijk als wielrenner dat je gaat fietsen op de openbare weg met een lopende zorgverzekering en dat situaties voorkomen kunnen worden als iedereen aan de regels houdt. Het is namelijk voor beide partijen geen prettige situatie en is een aansprakelijkheidsverzekering doorgaans zeer belangrijk omdat situaties zomaar kunnen ontstaan.

Terug naar Nieuws