De epische tour van 2018

In Mijn Tour de France doet Geraint Thomas alles uit de doeken rondom de Tour van 2018: van de voorbereidingen, de pech gevallen en de valpartijen, tot de race zelf en de nasleep. Dit is niet het eerste boek dat we van Geraint Thomas kunnen lezen. De bekende renner heeft in 2015 ook al een boek uitgebracht met ghost writer Fordyce. Dit was een echte biografie over het heel leven van Thomas. Mijn Tour De France - De Succestocht naar de Gele Trui is daar een perfecte aanvulling op.

Valpartijen & pech

We starten het boek meteen met dé valpartij van de Tour de France 2017. Hij staat tweede, met alleen zijn ploegmaat Froome voor hem. En dan, tijdens de 9de etappe in de afdaling van de Col de la Biche valt hij over medewielrenner Majka. Een flinke klap en een gebroken sleutelbeen zijn het gevolg. Je voelt de ellende tussen de regels door: je leest precies hoe Thomas het ervoer. De emotie en gedachten wordt helemaal duidelijk: van schrik en ontkenning tot acceptatie en reflectie. En met hier en daar wat licht-sarcastische en humoristische annekdotes: "Hoe ben ik nu weer op de grond terecht gekomen?"

Het boek geeft je goede insight in het wel en wee van de wereldberoemde renner. Zo lees je veel over de gedachtes die Thomas heeft voor, tijdens en na de etappes. Maar ook hoe zich telkens weer uit de negatieve spiraal trekt na een valpartij of pech.

Wel de beste, geen kopman

Tevens wordt zijn positie als niet-kopman gehighlight: Sky geloofde namelijk niet zo in de kunsten van Thomas en gaf Froome alle voordeeltjes zoals de beste kamer met airco en dergelijke. Sterker nog: In de ploegentijdrit zou Germaint Thomas niet eens worden opgewacht als hij met een lekker band of door een val vertraging zou oplopen. Het team zou alleen wachten op Froome. Knap als je je mentaal over zulke beslissingen heen kunt zetten en dan alsnog kunt doen wat van je verwacht wordt. Geraint Thomas kan dat dus.

Geraint Thomas' leven óp de fiets, en zijn leven ernaast

Je leest overigens niet alleen over zijn leven óp de fiets, maar ook over wat meer over het leven ernaast. Zijn vrouw Sara komt ook aan het woord. Sommige hoofdstukken over de tour etappes zijn namelijk voorzien van kleine hoofdstukjes waarin mensen rondom Geraint, ook wel G. genoemd, aan het woord worden gelaten. Zo lezen we het verhaal hoe zijn vrouw Sara de tourwinst van haar wielrennende wederhelft ervoer, maar ook de gedachtes van Rod Ellingworth en Tim Kerrison, respectievelijk ploegbaas en hoofd Athlete Performance bij team SKY. Niet echt onmisbare hoofdstukjes om eerlijk te zijn, maar leuk om te lezen dat zij het hem allemaal zo gunnen.

Bestel Mijn Tour de France van Geraint Thomas

Al met al is het een leuk en vlot geschreven boek met een inkijk in het leven van Tour De France winnaar Geraint Thomas. Het leest lekker weg en is beslist een leuk kadootje voor een wieler- / Tour de France liefhebber.

Bestel het Nederlandstalige paperback boek hier voor €21,95

Liever in het Engels lezen? Kies dan The Tour According to G als e-book (€5,49), paperback (€11,62) of hard cover (€24,-)

Terug naar Reviews