Wiggle fietskleding kopen via wielrenblog Wielermagazine

Losse wielerverhalen in één boek

Het boek bestaat uit een 15 hoofdstukken waarin telkens een onderwerp, wedstrijd, etappe of moment wordt uitgelicht. De feitelijk en onbevooroordeeld geschreven verhalen, sommige bekend en sommige iets minder bekend, geven een mooi beeld van de Giro door de jaren heen. Een mooi voorbeeld is Alfonsina Strada, wielrenster en tevens vrouw van wielenner Luigi Strada. Hij kocht haar de beste wielrenfiets die hij zich kon veroorloven. Daarmee reed zij als énige vrouw ooit de Giro d'Italia meereed met de mannen. Het verhaal was dat ze in eerste instantie met kortgeknipt haar en onopvallend tussen de mannen aan de start stond, maar dit is onwaarschijnlijk: ze was in die tijd al een redelijk beroemdheid en het was duidelijk te zien dat ze een vrouw was. Officieel finishte ze overigens niet omdat ze één etappe te laat binnenkwam, maar dat maakt het verhaal niet minder interessant.

Ottavio Bottecchia

Of het verhaal van de talentvolle Ottavio Bottecchia. De Italiaanse wielrenner werd 5de in de Giro in 1923 en schreef in de twee opvolgende jaren twee keer de Tour de France winst op zijn naam. Ook won hij 9 etappes in de tour. Uiteindelijk werd de wielrenner in 1927 zwaargewond langs de kant van de weg gevonden, met schedelbreuk en andere verwondingen terwijl zijn fiets ietsje verderop onbeschadigd geparkeerd stond. Het is nog steeds een groot mysterie, maar men denkt dat hij om politieke redenen is vermoord door Mussolini's Zwarthemden. De wielrenner was namelijk openlijk antifascistisch en dat heeft hem waarschijnlijk zijn leven gekost.

Marco Pantani, een icoon in de Giro

Als je aan de Giro d'Italia denkt, dan denk je waarschijnlijk aan Pantani. Deze iconische wielrenner, barstensvol talent, heeft enkele spectaculaire ritzeges op zijn naam staan, alsook de Giro in 1998. Het is dan ook niet meer dan normaal dat 'o Brien een heel hoofdstuk aan de wielrenner heeft gewijd. Zo beschrijft hij de opkomst en ondergang van Marco Pantani, en uiteindelijk zijn dood door een overdosis drugs in een smerige hotelkamer in Rimini, op Valentijnsdag zonder familie of vrienden om hem heen.

De Giro door de jaren heen

Als echte doorgewinterde wielerliefhebber zul je een aantal van de beschreven momenten wellicht al een keer elders hebben gelezen. Voor de gemiddelde wielerliefhebber is het echter een boek vol speciale momenten die zich ooit in de Giro hebben voorgedaan. De verhalen lezen zich gemakkelijk weg. Het is geen page turner die je in twee dagen uitleest, maar juist een boek dat zich leent om rustig aan, hoofdstuk voor hoofdstuk, weg te lezen. Zo werk je je langzaam maar zeker naar de 100ste Giro toe waarin de Nederlander Tom Dumoulin geschiedenis schrijft door als eerste mannelijke Nederlander de Giro op zijn naam te schrijven.

Tom Dumoulin en zijn Giro zegen

De oorspronkelijke Engelstalige variant van het boek is in april 2017 al uitgebracht, vóórdat de 100ste Giro überhaupt van start was gegaan. Het artikel over de winst van Dumoulin is dan ook speciaal later toegevoegd aan het boek. Hoewel het grootste gedeelte van wielerminnend Nederland deze spectaculaire zegen via de televisie heeft gezien, is het altijd mooi om alles na te lezen in de woorden van een echte wielerfanaat, want zo mag je Colin o'Brien wel noemen.

Foto's, zowel in kleur als zwart-wit

Helaas is niet elk verhaal voorzien van foto's. Er bevinden zich echter wel enkele pagina's in het boek met zwart-wit foto's en enkele kleurenfoto's, inclusief onderschrift. Bij recentere verhalen is beeld niet echt van grote toegevoegde waarde, maar bij de verhalen die wat verder teruggaan in de geschiedenis, zijn foto's een goede toevoeging. Ze geven goed weer hoe de sfeer in de Giro d'Italia was, en hoe het wielrennen in het algemeen er toentertijd aan toe ging.

Dit boek is beslist een cadeautip voor wielerliefhebbers. Iedereen die de Giro op tv volgt, zou dit boek op het nachtkastje moeten hebben liggen.

Giro d'Italia van Colin o' Brien alvast in huis halen als (Kerst)cadeautje voor jezelf of een andere wielerliefhebber? Bestel het boek hier >>

Terug naar Wielrennen